Planujesz budowę domu lub inwestycję?
Zostaw nam swój kontakt, a my odpowiemy Ci co możesz zyskać!
Uzupełnij formularz i czekaj na nasz telefon
To, w czym przechowujesz benzynę, oraz w jakich warunkach to robisz, ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo Twoje i innych ludzi. Zanim zdecydujesz się na wybór odpowiedniej bańki na paliwo, koniecznie zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na ten temat.
Rosnące ceny paliw i wiele innych czynników może wpłynąć na podjęcie decyzji o zakupie większej ilości benzyny czy oleju napędowego i przechowywaniu ich na przyszłość. Czy to dobre rozwiązanie? Przede wszystkim warto wiedzieć, że paliwo ma termin przydatności, szacowany na około 6 miesięcy. Dodawane do tańszych paliw biokomponenty (alkohol w benzynie oraz estry etylowe kwasów tłuszczowych w ropie) negatywnie wpływają na ich jakość po okresie dłuższym niż pół roku – może dojść do zawodnienia benzyny lub rozwoju bakterii beztlenowych w oleju napędowym.
Chociaż rozwiązaniem może być wybór paliw premium, bez biokomponentów, w ich przypadku po kilku miesiącach dochodzi często do rozwarstwienia czy wytrącania się zanieczyszczeń bądź dodatków uszlachetniających.
Paliwo do użytku własnego należy przechowywać w odpowiednio przeznaczonych do tego celu pomieszczeniach. W małych garażach wolnostojących do 100 m2 można zgodnie z prawem trzymać do 200 litrów paliwa, w garażach przydomowych – do 60 litrów paliwa, a w dużych garażach powyżej 100 m2 – maksymalnie 5000 litrów benzyny lub oleju napędowego, o ile służą one do eksploatacji prywatnych samochodów i maszyn. Wszystkie zbiorniki, których pojemność przekracza 2500 litrów, należy zarejestrować w Urzędzie Dozoru Technicznego. Mniejsze objęte są uproszczoną formą kontroli.
Plastikowy kanister na paliwo jest lekki, poręczny i bardzo często tani. Warto jednak pamiętać, że zwykłe tworzywo sztuczne może deformować się, a nawet rozpuszczać pod wpływem paliwa, a także powodować wyładowania elektrostatyczne, które grożą zapłonem. Warto szukać specjalnych, atestowanych baniek na paliwo z wysokiej jakości plastiku dopuszczonego do długotrwałego kontaktu z benzyną czy olejem napędowym. Wygodne w użyciu są nawet kanistry plastikowe 20 l, zwłaszcza te posiadające specjalny lejek do przelewania cieczy.
Jeśli chodzi o bańkę na paliwo, popularnym wyborem jest kanister metalowy. Ze względu na to, że sam w sobie jest ciężki, często ma on stosunkowo małą pojemność, na przykład 2 czy 5 litrów. Tego typu pojemnik jest trwały i odporny na uszkodzenia mechaniczne, ale eksperci nie zalecają jego stosowania przez dłuższy czas – metal, z uwagi na obecne w paliwie biokomponenty, może korodować po wewnętrznej stronie zbiornika. W efekcie może doprowadzić to do przedostawanie się fragmentów rdzy do paliwa, co może skończyć się zepsuciem silnika.
Podsumowując, jeśli masz możliwość wyboru nowego kanistra na paliwo, zdecydowanie lepiej zainwestować w atestowaną bańkę wykonaną z tworzywa sztucznego, przystosowaną do przechowywania paliw ciekłych oraz innych substancji ropopochodnych. Cena kanistra na paliwo tego typu wcale nie jest wysoka (możesz wydać nawet mniej niż 30 zł), a zawsze jest to inwestycja w bezpieczeństwo – własne i cudze.
Kanister na paliwo powinien być odpowiednio opisany, przechowywany z dala od źródeł ciepła i ognia oraz miejsc, w których mogą bawić się dzieci. W internecie można też kupić specjalne naklejki czy etykiety ostrzegawcze, które zawiesza się lub przykleja na kanistrze.
Niezależnie od tego, czy wybierasz kanister na paliwo plastikowy czy metalowy, musisz zadbać o to, żeby był szczelny. Nie warto wypełniać go do samego końca – zostaw lekki margines na wypadek, gdyby doszło do zmian objętości płynu pod wpływem różnicy temperatur.
Jak widzisz, zarówno metalowe kanistry na benzynę, jaki bańki na paliwo z plastiku, mają swoje plusy i minusy. Dzięki naszemu poradnikowi nie tylko mogłeś nie tylko usystematyzować wiedzę na ten temat, ale też przekonać się, jakimi zasadami należy kierować się podczas przechowywania paliwa.